Δευτέρα, Σεπτεμβρίου 08, 2008

Ο "αδιάφθορος ταμίας"!

Ο Τζέιμς Ρίτσι, ιδιοκτήτης ενός μπαρ στο Οχάϊο των ΗΠΑ είχε αντιληφθεί ότι πολλά από τα έσοδα του μαγαζιού του κατέληγαν στις τσέπες των μακρυχέρηδων υπαλλήλων του. Την συγκεκριμένη εποχή ήταν εύκολο για ένα μπάρμαν να κλέψει καθώς τα έσοδα έμπαιναν σ’ ένα ανοιχτό κουτί, ενώ η συναλλαγή καταγράφονταν (όποτε ήθελε αυτός) σ’ ένα τετράδιο καταχωρήσεων.
Το 1878, κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του στην Ευρώπη ο Ρίτσι επισκέφθηκε το μηχανοστάσιο του πλοίου όπου παρατήρησε ένα μηχανισμό που καταμετρούσε τις στροφές της προπέλας. Τότε σκέφτηκε ότι θα μπορούσε να κατασκευάσει έναν παρόμοιο μηχανισμό που θα κατέγραφε όλες τις πωλήσεις που γίνονταν στο μπαρ.
Ο «αδιάφθορος ταμίας» όπως ονομάστηκε η μηχανή, έκανε ένα δυνατό ήχο κάθε φορά που γίνονταν μια πώληση ενώ άνοιγε ένα συρτάρι για να μπουν τα λεφτά, δίνοντας έτσι στον Ρίτσι τη δυνατότητα να ελέγχει τους υπαλλήλους του και το συνολικό ύψος των πωλήσεων κάθε στιγμή.
Σε ποια από τις οκτώ κατηγορίες δημιουργικών έργων ( επανάληψη, επαναπροσδιορισμός, προσαύξηση, εκ των προτέρων προσαύξηση, αλλαγή κατεύθυνσης, ανοικοδόμηση – αλλαγή κατεύθυνσης, επανέναρξη, ενοποίηση) νομίζεται ότι ανήκει η εφεύρεση της ταμειακής μηχανής, από τον Ρίτσι, και γιατί;
----------------------------------------------------------------------
Υ.Γ.: Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επισκευθείτε τις διευθύνσεις:
(
α) http://www.moah.org/exhibits/archives/kaching.html και
(β)
http://en.wikipedia.org/wiki/Cash_registers

16 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Καλησπέρα σε όλους/ες σας,

Θα έλεγα ότι η εφεύρεση της ταμειακής μηχανής ανήκει στις παρακάτω τρείς κατηγορίες δημιουργικών έργων:

1. Επαναπροσδιορισμός ( διότι ο Ritsi εξέτασε την τρέχουσα κατάσταση αλλά είδε μία νέα προοπτική στην εφαρμογή)
2. Αλλαγή κατεύθυνσης οπωσδήποτε ( ακριβώς διότι προσπάθησε να αλλάξει την πορεία του πεδίου και προς μία νέα κατεύθυνση), και
3. ενδεχομένως ενοποίηση ( διότι μάλλον συνέθεσε στοιχεία των υπλολοίπων ειδών συνεισφοράς)


Δημήτρης Τουλάτος

Ανώνυμος είπε...

Η εφεύρεση του Ritsi ανήκει στην κατηγορία αλλαγής κατεύθυνσης γιατί σε ένα αντικείμενο που είχε συγκεκριμένη εφαρμογή "είδε" μια νέα λειτουργία. Αλλάζοντας λοιπόν το αντικείμενο του έδωσε νέα κατεύθυνση-χρήση.


Κ.Τσακιρίδης

Ανώνυμος είπε...

Καλησπέρα!
Αρχικά για την αναπλήρωση της ιστορικής αλήθειας ο άνθρωπος ονομαζόταν James Ritty...(όχι Ρίτσι...)
Επίσης το ταξίδι -και συνεπώς η σύλληψη της ιδέας- έγινε το 1878 και όχι το 1978...(ο δαίμονας του τυπογραφείου χτύπησε...)
Πηγή: http://web.mit.edu/invent/iow/ritty.html
Στην ουσία τώρα...
Θεωρώ πως η εφεύρεση του Ritty εμπίπτει περισσότερο στην ενοποίηση και τον επαναπροσδιορισμό.

Ηλίας Μυτάτος

Ανώνυμος είπε...

Γενικά, διαβάζοντας τις διαφάνειες έχω την αίσθηση πως δεν κατανοώ την κατηγοριοποίηση των δημιουργικών έργων...Πώς ορίζεται ακριβώς το "πεδίο" που αναφέρεται στην εξήγηση των κατηγοριών;
Επιπλέον, στις μέχρι τώρα απαντήσεις που διαβάζω στα σχόλια, δεν νομίζω οτι κάποιος δικαιολογεί επαρκώς την επιλογή του...μήπως έχουν κι άλλοι το ίδιο πρόβλήμα με μένα;
Διαισθητικά τελέιως, θα έλεγα ότι η εφέυρεση της ταμειακής μηχανής εντάσσεται στην επανέναρξη.
Περιμένω επαρκέστερες εξήγήσεις σχετικά με τη σωστή απάντηση από τους διδάσκοντες πάντως...

Νίκη Χειλάκου

Ανώνυμος είπε...

Θα συμφωνήσω με τη συνάδελφο Νίκη Χειλάκου όσον αφορά τη διευκρίνηση που θα ήθελα για τη λέξη ΄΄πεδίο΄΄. Όπως το αντιλαμβάνομαι εγώ,η εφεύρεση της ταμειακής μηχανής εμπίπτει στην κατηγορία του επαναπροσδιορισμού,γιατι ο Ritty παρατηρώντας το μηχανισμό που μετρούσε τις στροφές της προπέλας,σκέφτηκε να του προσδώσει μια εντελώς διαφορετική χρήση.
Επιπλέον θα έλεγα ότι ο τύπος της επανέναρξης,όπως ερμηνεύεται στις σημειώσεις,βρίσκει εφαρμογή στο συγκεκριμένο παράδειγμα.Ο Ritty τροποποίησε το μηχανισμό ''κόβοντας και ράβοντάς'' τον στα μέτρα του ώστε να φιάξει τον ΄΄αδιάφθορο ταμία''.


Άννα Καμπάνη

Ανώνυμος είπε...

Η αλήθεια είναι πως για να απαντήσει κανείς στο ερώτημα, θα πρέπει να έχει ξεκαθαρίσει τι είναι "πεδίο". Αντιλαμβάνομαι ως πεδίο (χωρίς να κόβω και το κεφάλι μου) την καταγραφή, παρακολούθηση και έλεγχο των συναλλαγών που γίνονταν στο μπαρ του James Ritty. Με αυτό σαν δεδομένο, θεωρώ ότι η εφεύρεση της ταμειακής μηχανής εμπίπτει στην κατηγορία της αλλαγής κατεύθυνσης αφού (ακόμη και αν δεν γνωρίζουμε τον τρόπο που αντιμετωπιζόταν το πρόβλημα μέχρι τότε) αναμφίβολα ώθησε το πεδίο σε μία εντελώς νέα κατεύθυνση.
Αν παραδεχόμουν ως πεδίο το μηχανισμό καταμέτρησης των στροφών της προπέλας, τότε θα έλεγα ότι η εφεύρεση ανήκει στην κατηγορία της επανέναρξης για ευνόητους λόγους. Όμως δε μου "κολλάει" να δώσω στην έννοια "πεδίο" υλική υπόσταση.

Εσείς τι λέτε;

Ανώνυμος είπε...

Καλησπέρα και απο μένα.
Για μένα το πεδίο στο συγκεκριμένο παράδειγμα είναι η καταμέτρηση των συναλλαγων. Επομένως η κατηγορία στη οποία ανήκει η εφεύρεση της ταμειακής μηχανής είναι η αλλαγή κατεύθυνσης, καθώς το πεδίο στρέφεται από το ανοικτό κουτί και το τετράδιο καταχωρήσεων προς στην ταμειακή μηχανή.
Αν τώρα πάρουμε σαν πεδίο τον μηχανισμό που μετρούσε τις στροφές της προπέλας, οδηγούμαστε στο να εντάξουμε την προαναφερθείσα εφεύρεση στην κατηγορία του επαναπροσδιορισμού, γιατί ο Ρίτσι είδε τον μηχανισμό του πλοίου από μια άλλη οπτική γωνία.
Δημήτρης Γκανέτσος

Ανώνυμος είπε...

Καλησπέρα.

Θα συμφωνήσω με τον Ηλία, ότι δηλαδή η εφεύρεση της ταμειακής μηχανής ανήκει στις κατηγορίες του επαναπροσδιορισμού και της ενοποίησης.
Στην πρώτη γιατί ο Ρίτσι (ή Ρίττι, όπως θέλετε) ουσιαστικά προσπάθησε να παρουσιάσει το μηχάνημα από μια νέα οπτική γωνία.
Στη δεύτερη γιατί ένωσε δύο στοιχεία: α. την αποθήκευση των χρημάτων, ή γενικότερα τη διευκόλυνση των συναλλαγών και β. την καταγραφή των συναλλαγών και συνεπώς τον έλεγχο των εργαζομένων.

Καλό ξημέρωμα (ή καλημέρα!)

Γεωργία Νούτση

Ανώνυμος είπε...

Καλημερα και απο εμενα!

Θεωρω οτι η εφευρεση της ταμειακης μηχανης,ανηκει στις παρακατω κατηγοριες:

1) Επαναπροσιορισμος, καθως ειδε την λειτουργια του μηχανισμου καταμετρησης των στροφων της προπελας απο μια εντελως διαφορετικη οπτικη γωνια

2)Ενοποιηση γιατι με την εφευρεση της μηχανης ενοποιησε 2 διαφορετικες λειτουργιες,την καταμετρηση των συναλλαγων και την αποθηκευση των χρηματων


Κορωνιος Κωνσταντινος

Ανώνυμος είπε...

Καλησπέρα,

η κατηγορία τησ προσαύξησης, τι σας λέει?

Έφη Μπαλτά

Ανώνυμος είπε...

Καλησπέρα καλησπέρα blog,
Η εφεύρεση νομίζω ότι ανήκει στην κατηγορία της αλλαγής κατεύθυνσης αν πρέπει να δώσουμε μία και μόνο απάντηση. Ωστόσο όμως προσωπικά βρίσκω την διάκριση μεταξύ κάποιων κατηγοριών ιδιαιτέρως δυσδιάκριτη και παρακαλώ να το λάβουν αυτό υπόψη τους οι διδάσκοντες την έκτη ημέρα της δημιουργίας ( δημιουργικότητας ) αυτής της συγκεκριμένης εβδομάδας

Κυρία Κωνσταντοπούλου μου επιτρέπετε να σας βοηθήσω να θυμηθείτε να έχετε μαζί σας τη φωτοτυπία με το τέστ των 10 ερωτήσεων που μας δώσατε σήμερα το πρωί για αναπαραγωγή.

Κωνσταντία Γκιουλετζή

Ανώνυμος είπε...

Hi everybody,

Θα συμφωνήσω με την Ντίνα ( επισήμως Κωσταντία).
Καίτοι έχω σημειώσει ότι η συγκεκριμμένη εφεύρεση ανήκει σε τρείς κατηγορίες δημιουργικών έργων, αν έπρεπε να διαλέξω μία αυτή θα ήταν η κατηγορία της Αλλαγής κατεύθυνσης.

Bye,

Δημήτρης Τουλάτος

Ανώνυμος είπε...

Μόλις διαπίστωσα ότι εχθές το βράδυ στις 1:06 παρέλειψα να βάλω το όνομά μου κάτω από την άποψή μου.

Βαγγέλης Αυγερινός

Ανώνυμος είπε...

pano kato me exoun kalipsei oi proigoumenoi..
an kai exo apories sxetika me to an tha koitaxoume thn katastasi sto bar kai pou tin odigise h an tha estiasoume sthn arxiki mixani
kataligo oti mallon einai

1on
epanaprosdiorismos mias kai edose mia diaforetiki xrisi sthn mixani pou paratisrise.

2on
allagi kateuthinsis afou apo to baxalo pou epikratouse sto bar edose me tin lisi tou mia nea diastasi...pros ofelos tou.

Ανώνυμος είπε...

Νομίζω ότι όλα τα σχόλια έχουν μοναδική αξία και πράγματι μπορεί ο καθένας μας να διαπιστώσει τη σημαντικότητα των διαφορετικών απόψεων και οπτικών επί του θέματος.
Επί του προκειμένου επειδή μιλάμε για επιλογή μιας εκ των κατηγοριών, θεωρώ ότι πλησιέστερα είναι « Η αλλαγή κατεύθυνσης», διότι ουσιαστικά ο J. Ritty, προκειμένου να καλύψει μια υπαρκτή ανάγκη, αυτή του ελέγχου των υπαλλήλων του σχετικά με το συνολικό ύψος των πωλήσεων κάθε φορά, όρισε ένα νέο πεδίο με την εφεύρεση της ταμειακής μηχανής.

Παναγιώτης Δημητρίου

Ευαγγελάτος Ανδρέας είπε...

Αγαπητοί συνάδελφοι, με αφορμή το σχόλιο της Νίκης σχετικά με το μοντέλο της κατηγοριοποίησης των δημιουργικών έργων, και των παρατηρήσεων που ακολούθησαν θα ήθελα να σχολιάσω τα εξής:

Ως πεδίο εννοούμε ένα συγκεκριμένο κλάδο επιστημονικής, οικονομικής, καλλιτεχνικής δραστηριότητας, στα πλαίσια του οποίου διερευνούμε την επίδραση της δημιουργικής συνεισφοράς του συγκεκριμένου έργου. Για παράδειγμα η ενέργεια του Ford εντάσσεται στο πεδίο που ορίζει ο «κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας». Η δραστηριότητα του Warhol, εντάσσεται στο πεδίο της καλλιτεχνικής δημιουργίας στο επιμέρους τμήμα του που προσδιορίζουμε ως σύγχρονη τέχνη και στο πιο επιμέρους τμήμα της που ονομάζουμε pop-art.

Στην περίπτωση της εφεύρεσης της ταμειακής μηχανής, αναφερόμαστε στον κλάδο της οικονομικής δραστηριότητας με τον τίτλο «ταμειακές μηχανές» που αφορά την σχεδίαση, κατασκευή, εμπορία και πώληση ταμειακών μηχανών. Ο κλάδος αυτός, ουσιαστικά εφευρέθηκε από τον J. Ritty στην προσπάθεια του να διασφαλίσει τα έσοδα της επιχείρησης του.

Με την ανωτέρω οπτική, της ανάπτυξης ενός νέου κλάδου, η εφεύρεση της ταμειακής μηχανής αποτελεί αλλαγή κατεύθυνσης δεδομένου ότι ένα μηχάνημα που κατέγραφε τις εισπράξεις ενός μπαρ, ήρθε να καλύψει τις ανάγκες αποτύπωσης των συναλλαγών όλων των επιχειρήσεων που είχαν λιανικές συναλλαγές, δημιουργώντας στη συνέχεια την βιομηχανία κατασκευής ταμειακών μηχανών.